Psyko-edukasjon betyr at man normaliserer psykiske vansker og får verktøy til selvhjelp.

Vi kan spørre oss: Finnes det noe som er normalt? Hvem bestemmer i så fall det? Hvis samfunnet har en generell «normal» om hva som er friskt og sykt blir vi målt etter den, men de har kanskje ikke spurt om hva som er bakgrunnen til vår u-helse.

Noe å undre seg over er at nesten hver fjerde nordmann i løpet av et år vil ha en s.k. psykisk lidelse eller problem. Hva forteller dette oss? Er det noe galt med samfunnet eller er det noe galt med vår definisjon av psykiske problemer og hva helse egentlig er?

Vi har alle vår egen normal og hvis vi blir mer nysgjerrige på hva dette innebærer kan vi lære å forstå oss selv, men også andre bedre. Vi kan få hjelp til denne økte selvforståelsen, selv-medfølelsen og empatien med andre, slik at vi kan bryte onde sirkler, skape mer åpenhet og inkludering. Vi kan motvirke skam og selvbebreidelse for å få en dypere forståelse av verdi og mestring. Vi er gode nok som vi er!

Det jeg hjelper mennesker med, er å forstå hvordan kropp, nervesystem og tilknytningsmønster henger sammen og har formet oss. Hvordan tanker, følelser og kropp fornemmelser kan være adskilt eller henge sammen, og hva dette har med helse å gjøre. Det handler ofte om å forstå hvordan vi har blitt påvirket i vår oppvekst og som senere påvirker oss gjennom vår adferd, tanker og følelser. Vi ser på forskjellen mellom Ego og Sjel, og at hjertekontakt kan gi oss mer mening og engasjement i livet enn det å kun bruke hodet og den rasjonelle tenkemåten.